4. piętro

Film aktorski

reż. A. Mercero / Hiszpania / 2003 / 101'
Szkoła podstawowa 7-8

Opis filmu

Miguel Angel, Izan, Dani i ich koledzy to pacjenci oddziału onkologicznego dla dzieci. Mimo choroby cały czas pozostają pełnymi optymizmu i skłonnymi do zabawy nastolatkami. Pewnego dnia do szpitala przybywa nowy pacjent Jorge, który szybko trafia pod ich skrzydła.

Pacjenci oddziału onkologicznego dla dzieci przebywają na tytułowym czwartym piętrze. Miguel Angel, Izan, Dani i ich koledzy są zaprawieni w szpitalnym życiu. Ich codzienność wypełniona jest przez zabiegi, kroplówki, procedury medyczne i nawroty choroby. Każdego dnia stawiają czoło niepewnej przyszłości, która naznaczona jest cierpieniem. Mimo tego starają się żyć jak normalni nastolatkowie. Urządzają wyścigi na wózkach po szpitalnych korytarzach, płatają figle personelowi medycznemu, ale przede wszystkim wspierają się nawzajem w chorobie. Kiedy na oddział trafia nowy pacjent Jorge, stają się jego przewodnikami.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
4. piętro [Analiza]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8
4. piętro [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 7-8
Szkoła podstawowa 7-8

Nagrody

Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2004 ‒ Nagroda Międzynarodowego Centrum Filmu dla Dzieci i Młodzieży 

Festiwal Filmowy w Montrealu 2003 ‒ Nagroda za najlepszą reżyserię 

Film jako kontekst

przy omawianiu powieści É.-E. Schmitta „Oskar i pani Róża” – choroba, śmierć bliskich

Wątki z prelekcji

Radość i cierpienie

Jak żyć z przewlekłą chorobą? Czy można przełamać cierpienie? Jakie prawa rządzą w szpitalnym świecie? Czym jest przyjaźń? Czy humor może być lekarstwem na troski? Co to znaczy być szczęśliwym?

Pojęcia kluczowe

choroba, przyjaźń, szczęście, cierpienie

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Uczeń:

  • rozwija zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami;
  • określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji.

ETYKA

Uczeń:

  • objaśnia, czym jest szacunek, przyjaźń, życzliwość, altruizm, troska, bezinteresowność, wolontariat, koleżeństwo, wdzięczność, współczucie, empatia, zaufanie, nietykalność osobista, tolerancja, dobro wspólne, naród, pluralizm, współdziałanie, sprawiedliwość, praworządność, solidarność, patriotyzm, bohaterstwo, wolność polityczna.

EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA

Uczeń:

  • wyjaśnia zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym, a społecznym; 
  • wyjaśnia wpływ stresu na zdrowie.