Cały ten cukier

tylko w kinie

reż. D. Rameau / Australia / 2014 / dokument/ 90'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Film dokumentalny, w którym reżyser, z pomocą ekspertów, opracował i przeprowadził na sobie eksperyment, by zbadać negatywny wpływ cukru na ludzki organizm i odpowiedzieć na pytanie: jak cukier wpływa na zdrowie?

Po trzech latach diety bezcukrowej Rameau poddał się eksperymentowi. Najpierw spożywał 40 łyżeczek cukru zawartego w produktach rekomendowanych jako zdrowe produkty. Robił to przez 60 dni. Następnie zamienił je na cukier rafinowany dodawany do żywności. Podczas eksperymentu nie zrezygnował z aktywności fizycznej, podróżował, m. in. do USA, wyciągając wnioski o negatywnym wpływie produkowanych tam napojów. Film porusza również temat manipulacji i perswazji zawartej w reklamach stosowanych przez koncerny wytwarzające żywność. Reżyser wprowadził do dokumentu elementy przedstawienia, teledysku, animacji czy kiczowatych reklam, w których obsadził samego siebie.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Cały ten cukier [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

Nagroda AACTA 2015 ‒ Najlepszy film dokumentalny

Film jako kontekst

dyskusja na temat zasad odżywiania się i prowadzenia zdrowego trybu życia; znaczenie reklamy, mechanizmy manipulacji

Wątki z prelekcji

Manipulacja

Jaki jest wpływ cukru na organizm ludzki? W jaki sposób stosuje się techniki manipulacyjne w reklamach produktów zawierających cukier? Jakie choroby wywołuje spożywanie/nadużywanie cukru?

Pojęcia kluczowe

cukier, dieta, produkty cukiernicze, choroby XXI wieku, uzależnienia

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI:

  • kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich.

FILOZOFIA:

  • rozwijanie krytycznego myślenia i sprawności logicznych poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.

BIOLOGIA:

  • uczeń przedstawia zasady racjonalnego żywienia;
  • uczeń podaje przyczyny otyłości oraz sposoby jej profilaktyki.