Cały świat Romy

Film aktorski

M. Kamp / Holandia, Niemcy / 2019 / 89'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Nastoletnia Roma z trudnością odnajduje siebie samą w patchworkowej rodzinie. Jest jedynaczką, którą nie zajmuje się ani zapracowana mama, ani rzadko obecny ojciec, ani niedostępna emocjonalnie babcia.
Z dnia na dzień, za sprawą postępującej demencji, to ta ostatnia staje się dla dziewczynki najbliższą towarzyszką codzienności; tym bliższą, im mniej samodzielną. Roma z samotnej nastolatki staje się zaradną młodą kobietką, czuje się coraz mniej niechciana, a coraz bardziej potrzebna i pewna siebie. Starsza kobieta powierza jej swoje wspomnienia, marzenia i sekrety. Między babcią i wnuczką nawiązuje się szczera, pełna troski relacja, podszyta przeczuciem nadchodzącej utraty.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Cały świat Romy [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Cały świat Romy [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 – Najlepszy film dla dzieci – główna nagroda jury międzynarodowego

Uzasadnienie: Poruszająca historia więzi wielopokoleniowej rodziny oraz wartości ludzkich relacji zabrała nas w zaskakującą, emocjonalną podróż. To film pełen uczucia, który porusza ważne problemy w szczery i przyjemny sposób. Jego fabuła działa na wielu płaszczyznach nie oferując powierzchownych ani łatwych rozwiązań, lecz autentyczny i -czasami- przejmujący obraz wyniszczającej choroby. Film stawia czoła ważnemu tematowi, z którym wiele dzieci z dziadkami będzie musiało sobie poradzić, będąc środkiem umożliwiającym rozpoczęcie ważnych dyskusji o kłopotliwej chorobie. W naszym mniemaniu, jest to temat, którego nie poruszano wcześniej w kinie dziecięcym. Wierzymy, że ten film ze finezyjną grą aktorską oraz solidnym scenariuszem poruszy młodych i starszych widzów.

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 – Najlepszy film - nagroda jury ECFA (European Children’s Film Association)

Uzasadnienie: Dobrze prowadzony rozwój postaci, prości i subtelni, lecz zrozumiali bohaterowie, z których każdy miał swoją rolę do zagrania. Film wcale nie lekceważy młodej widowni. Trudna rzeczywistość została przedstawiona bez dostępnych łatwych rozwiązań. Uważamy, że dzieci, rodzice i dziadkowie pokochają ten film, który otworzy im drogę do międzypokoleniowego dialogu. Dzieło przekazuje najważniejszą ideę, którą można zwerbalizować, czyli, że trzeba dbać o tych, którzy są wokół nas. Cokolwiek nadejdzie, bez względu na to czy mamy na to wpływ wszystko będzie dobrze bo możemy na sobie polegać. Na sam koniec… Chcemy dodać, że podobały nam się włochate rzeczy. Nie tylko od puszystego kota, ale również bliskość dotykania cudzych włosów jako metafora przewijająca się przez film.

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 - Najlepszy film - wyróżnienie jury Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych

Frankfurter Buchmesse - Nagroda za najlepszą ekranizację literacką dla dzieci i młodzieży. 

Kino Dzieci 2019 - Najlepszy film - wyróżnienie jury twórców
Uzasadnienie: Za wrażliwość i głębię w ujęciu trudnego tematu oraz za wiarę twórców w empatię i inteligencję młodego odbiorcy. 

Kino Dzieci 2019 – Najlepszy film - nagroda jury ECFA (European Children’s Film Association)
Uzasadnienie: Z ogromnym wyczuciem pokazuje budowanie porozumienia między pokoleniami oraz różnymi środowiskami społecznymi. Na uznanie zasługuje zarówno świetna reżyseria, która wydobywa subtelne niuanse relacji pomiędzy postaciami, jak i gra aktorów, którzy poprzez gesty i spojrzenia wyrażają stan ducha swoich postaci. Reżyserka potrafiła przekazać sedno niełatwej historii bez konieczności wyjaśniania wszystkiego przez słowa. Ta opowieść o radzeniu sobie ze stratą i z tym, co dopiero nadejdzie, głęboko nas poruszyła i jednocześnie zrobiła na nas ogromne wrażenie od strony technicznej.

Film jako kontekst

Przy omawianiu „Kopciuszka”

Wątki z prelekcji

Między pokoleniami

Pojęcia kluczowe

relacje międzypokoleniowe, choroba, pożegnania

Powiązanie z podstawą programową

Podczas lekcji uczeń:

- wyraża swój stosunek do postaci, charakteryzuje i ocenia bohaterów;

- uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie;

- ćwiczy nazywanie emocji;

- omawia prezentowane postawy w kontekście własnego świata wartości.