Cały świat Romy

online i w kinie

reż. M. Kamp / Holandia, Niemcy / 2019 / aktorski / 89'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Nastoletnia Romy z trudnością odnajduje siebie samą w patchworkowej rodzinie. Jest jedynaczką, którą nie zajmuje się ani zapracowana mama, ani rzadko obecny ojciec, ani niedostępna emocjonalnie babcia.

Z dnia na dzień, za sprawą postępującej demencji, babcia staje się dla tytułowej bohaterki najbliższą towarzyszką codzienności; tym bliższą, im mniej samodzielną. Roma z samotnej nastolatki staje się zaradną młodą osobą, czuje się coraz mniej niechciana, a coraz bardziej potrzebna i pewna siebie. Starsza kobieta powierza jej swoje wspomnienia, marzenia i sekrety. Między babcią i wnuczką nawiązuje się szczera, pełna troski relacja, podszyta przeczuciem nadchodzącej utraty.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Cały świat Romy [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Cały świat Romy [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Cały świat Romy [Karta Pracy]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 – Najlepszy film dla dzieci – Główna Nagroda Jury Międzynarodowego

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 – Najlepszy film - Nagroda Jury ECFA (European Children’s Film Association)

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2019 – Najlepszy film – wyróżnienie Jury Twórców

Film jako kontekst

Przy omawianiu „Kopciuszka”

Wątki z prelekcji

Między pokoleniami

Porozmawiamy o sile więzi międzypokoleniowych. Ile możemy się nauczyć od naszych babć i dziadków? Czego my ich możemy nauczyć? Jak wspomagać osoby chore i potrzebujące?

Pojęcia kluczowe

relacje międzypokoleniowe, choroba, pożegnania

Powiązanie z podstawą programową

Podczas lekcji uczeń:

  •  wyraża swój stosunek do postaci, charakteryzuje i ocenia bohaterów;

  •  uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie;

  •  ćwiczy nazywanie emocji;

  •  omawia prezentowane postawy w kontekście własnego świata wartości.