Opis filmu
Nastoletnia Romy z trudnością odnajduje siebie samą w patchworkowej rodzinie. Jest jedynaczką, którą nie zajmuje się ani zapracowana mama, ani rzadko obecny ojciec, ani niedostępna emocjonalnie babcia.
Z dnia na dzień, za sprawą postępującej demencji, babcia staje się dla tytułowej bohaterki najbliższą towarzyszką codzienności; tym bliższą, im mniej samodzielną. Roma z samotnej nastolatki staje się zaradną młodą osobą, czuje się coraz mniej niechciana, a coraz bardziej potrzebna i pewna siebie. Starsza kobieta powierza jej swoje wspomnienia, marzenia i sekrety. Między babcią i wnuczką nawiązuje się szczera, pełna troski relacja, podszyta przeczuciem nadchodzącej utraty.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 – Najlepszy film dla dzieci – Główna Nagroda Jury Międzynarodowego
Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! 2019 – Najlepszy film - Nagroda Jury ECFA (European Children’s Film Association)
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2019 – Najlepszy film – wyróżnienie Jury Twórców
Film jako kontekst
Przy omawianiu „Kopciuszka”
Wątki z prelekcji
Porozmawiamy o sile więzi międzypokoleniowych. Ile możemy się nauczyć od naszych babć i dziadków? Czego my ich możemy nauczyć? Jak wspomagać osoby chore i potrzebujące?
Pojęcia kluczowe
relacje międzypokoleniowe, choroba, pożegnania
Powiązanie z podstawą programową
Podczas lekcji uczeń:
-
wyraża swój stosunek do postaci, charakteryzuje i ocenia bohaterów;
-
uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie;
-
ćwiczy nazywanie emocji;
-
omawia prezentowane postawy w kontekście własnego świata wartości.