Brudna robota

online i w kinie

reż. S. Melkeraaen / Norwegia, Szwecja, Dania / 2017 / dokument / 85'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Film dokumentalny o dzieciach pracujących jako krajacze ozorów dorsza w północnej Norwegii. Dzieci zaczynają tę pracę jako sześciolatkowie i daje im ona możliwość zarobienia dużej sumy pieniędzy w okresie zimowym. To zajęcie, odkąd powstał przemysł rybny, zawsze było zarezerwowane dla dzieci.

Wycinanie języka dorsza to popularna norweska tradycja sięgająca wielu pokoleń wstecz, a w procesie produkcji tego przysmaku, eksportowanego do wielu krajów, biorą udział nawet sześcioletnie dzieci. Punktem kulminacyjnym sezonu są coroczne lutowe Mistrzostwa Świata w cięciu ozorków dorsza.

Poznajemy historię dziewięcioletniej dziewczynki Ylvy i dziesięcioletniego Tobiasza. Ylva mieszka w Oslo, przyjeżdża w zimie odwiedzić dziadków i nauczyć się wycinania języka dorsza, tak samo jak kiedyś jej mama i dziadek. Tobiasz pracuje w portowych dokach od szóstego roku życia i jest już biegły w posługiwaniu się nożem. Teraz ma uczyć Ylvę. Podążamy za ich przyjaźnią i widzimy, że dzieci, kiedy mają okazję, biorą odpowiedzialność za pracę, życie i za siebie nawzajem.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Brudna robota [Scenariusz + karta pracy]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Wątki z prelekcji

Moja pierwsza praca.

Dlaczego praca jest ważna w życiu człowieka? Jaka powinna być wymarzona praca? Od którego roku życia dzieci w Polsce mogą pracować?

Pojęcia kluczowe

praca, wybór zawodu, tradycja, przyjaźń, rodzina

Powiązanie z podstawą programową

Język polski

 

Uczeń:

 

  • wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;

  • wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera;

  • określa temat i główną myśl tekstu;

  • rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu;

  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia;

  • uczestniczy w rozmowie na zadany temat, wydziela jej części, sygnały konstrukcyjne wzmacniające więź między uczestnikami dialogu, tłumaczące sens.