Opis filmu
Bohaterką filmu jest tytułowa Blanka, osierocona dziewczynka, która próbuje stworzyć dla siebie rodzinę. Główny wątek rozgrywa się na tle egzotycznych przedmieść i slumsów miejskich, w których Blanka spotyka kandydatów na członków upragnionej rodziny… Ale nie od razu zdaje sobie z tego sprawę.
Bezdomność dziewczynki okazuje się metaforą braku rodziny, który popycha bohaterkę ku drobnym kradzieżom, ale też uwrażliwia ją na samotność innych. Dziecięca perspektywa poruszająco łączy się tu z przyjmowaniem odpowiedzialności za najbliższych. Osadzenie akcji „Blanki” w przestrzeni najuboższych warstw społecznych uwypukla kwestię determinizmu kulturowego i przywołuje uniwersalne pytanie filozoficzne o to, na ile człowiek sam kreuje swój los, a na ile jest uwarunkowany środowiskiem, w którym dorastał. Nędza, jakiej doświadcza Blanka i jej przyjaciele, aktualizuje jedną z najbardziej poruszających tez współczesności: żyjemy w świecie nierównych możliwości, w którym każdy z nas ma te same pragnienia bliskości i troski.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci 2017 – Najlepszy film – Nagroda Jury Dziennikarzy
Wątki z prelekcji
Zastanowimy się, co sprawia, że jakąś grupę ludzi można nazwać rodziną? Czy dziecko może współtworzyć zasady istnienia rodziny? Co to znaczy być bezdomnym? Czy środowisko, w którym żyjemy ma wpływ na to kim jesteśmy, jaki mamy charakter i kim będziemy w przyszłości?
Pojęcia kluczowe
więzi międzypokoleniowe, bezinteresowność, redefiniowanie rodziny
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Uczeń:
-
wyraża własny sąd o postaciach i zdarzeniach;
-
wskazuje wartości w utworze oraz określa wartości ważne dla bohatera;
-
określa temat i główną myśl tekstu;
-
rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do filmu;
-
odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.