Opis filmu
Kolejny film o przygodach dwójki przyjaciół ze szwedzkiego miasteczku Valleby. Lasse i Maja prowadzą Biuro Detektywistyczne, rozwiązują rozmaite zagadki i tworzą niezwykły team. Lasse to nieśmiały samotnik, a Maja – zbuntowana, pełna energii dziewczyna. Przeżywają przygody, których można im pozazdrościć.
Gdy agencja detektywistyczna Lassego i Mai zostaje zamknięta przez lokalnego szefa policji, zgłasza się do nich kolejny klient, który prosi o pomoc. Przed naszymi bohaterami kolejne wyzwanie. Lasse i Maja mają teraz wielką szansę na kolejną spektakularną akcję. Czy i tym razem uda im się rozwikłać tajemniczą zagadkę?
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Film jako kontekst
Film jako kontekst przy omawianiu książki Grzegorza Kaspedke „Detektyw Pozytywka”
Wątki z prelekcji
Które kraje zalicza się do skandynawskich? Najważniejsze cechy kultury Szwecji. Sylwetka Astrid Lindgren, znanej szwedzkiej pisarki. Inne dzieła szwedzkiej literatury dla najmłodszych. Rozmowa o tym, czym zajmuje się detektyw. Co to jest sprawiedliwość i dlaczego jest taka ważna?
Pojęcia kluczowe
Szwecja, flaga, godło, Szwecja w Polsce, Sztokholm, szwedzkie tradycje, szwedzka kuchnia
Powiązanie z podstawą programową
W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
-
umiejętność rozpoznawania i rozumienia swoich emocji i uczuć oraz nazywania ich;
-
umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób; potrzebę tworzenia relacji;
-
umiejętność uświadamiania sobie uczuć przeżywanych przez inne osoby z jednoczesną próbą zrozumienia, dlaczego one występują, a także różnicowania form ich wyrażania w zależności od wieku;
-
umiejętność rozumienia odczuć zwierząt, wyrażania tych stanów za pomocą wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz różnorodnych artystycznych form wyrazu.
W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
-
świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości;
-
umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości;
-
potrzebę i umiejętność identyfikowania się z grupami społecznymi, które dziecko reprezentuje, nazywania tych grup i ich charakterystycznych cech;
-
umiejętność obdarzania szacunkiem koleżanek, kolegów i osoby dorosłe, w tym starsze oraz okazywania go za pomocą prostych form wyrazu oraz stosownego zachowania.
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
-
potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.