Binti

online i w kinie

reż. F. Migom / Belgia / 2019 / aktorski / 90'
Szkoła podstawowa 4-6

Opis filmu

Binti, nastoletnia imigrantka nielegalnie mieszkająca w Belgii, nie pamięta Konga, z którego pochodzi. Dziewczynka marzy o karierze vlogerki, bo chce „istnieć, a nie tylko żyć”. Gdy poznaje Eliasa, młodego obrońcę praw zwierząt, dostrzega dla siebie i swego ojca szansę na uzyskanie obywatelstwa.

Czy prawo zawsze stoi po stronie człowieka? Czy można pomóc każdemu? Jak wykorzystać Internet w dobrym celu? Te i inne wartościotwórcze pytania stawiają sobie uczniowie, oglądając film „Binti”, który prowokuje do podjęcia refleksji nad problemami etycznymi naszej współczesności: migracją, kryzysem ekologicznym, rozstaniami rodziców. To, co dorosłym wydaje się kontrowersyjne i skomplikowane, z perspektywy dziecka sprowadza się do prostych, ciepłych haseł: miłość, przyjaźń, współczucie, szacunek. W świecie nastoletniej Binti niedorośli bohaterowie są mniej od swoich rodziców zagubieni, a bardziej niż oni sprawczy, zdeterminowani i świadomi.  Głos dziecka okazuje się głosem serca.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Binti [Scenariusz]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Binti [Analiza]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6
Binti [Karta Pracy]
Szkoła podstawowa 4-6
Szkoła podstawowa 4-6

Film w ramach cyklu

Nagrody

Festiwal Sundance 2020 – Najlepszy europejski film dla dzieci – nagroda ECFA

Nagroda UNICEF-u 2019 – Najlepszy film o prawach dziecka

Film jako kontekst

Przyjaźń między osobami, które się różnią (Ewa Nowak „Pajączek na rowerze”)

Wątki z prelekcji

Ciemne i jasne strony Internetu

Czy wyobrażasz sobie życie bez Internetu? W czym pomaga nam Internet? Jakie zagrożenia niesie Internet? Co to znaczy być świadomym użytkownikiem Internetu? Co to są media społecznościowe?

Pojęcia kluczowe

przyjaźń, uważność, wzajemna pomoc, imigracja

Powiązanie z podstawą programową

Podczas lekcji uczeń:

  • rozwija zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami;

  • wyraża własne sądy o postaciach i zdarzeniach;

  • odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.