Opis filmu
Binti, nastoletnia imigrantka nielegalnie mieszkająca w Belgii, nie pamięta Konga, z którego pochodzi. Dziewczynka marzy o karierze vlogerki, bo chce „istnieć, a nie tylko żyć”. Gdy poznaje Eliasa, młodego obrońcę praw zwierząt, dostrzega dla siebie i swego ojca szansę na uzyskanie obywatelstwa.
Czy prawo zawsze stoi po stronie człowieka? Czy można pomóc każdemu? Jak wykorzystać Internet w dobrym celu? Te i inne wartościotwórcze pytania stawiają sobie uczniowie, oglądając film „Binti”, który prowokuje do podjęcia refleksji nad problemami etycznymi naszej współczesności: migracją, kryzysem ekologicznym, rozstaniami rodziców. To, co dorosłym wydaje się kontrowersyjne i skomplikowane, z perspektywy dziecka sprowadza się do prostych, ciepłych haseł: miłość, przyjaźń, współczucie, szacunek. W świecie nastoletniej Binti niedorośli bohaterowie są mniej od swoich rodziców zagubieni, a bardziej niż oni sprawczy, zdeterminowani i świadomi. Głos dziecka okazuje się głosem serca.
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Festiwal Sundance 2020 – Najlepszy europejski film dla dzieci – nagroda ECFA
Nagroda UNICEF-u 2019 – Najlepszy film o prawach dziecka
Film jako kontekst
Przyjaźń między osobami, które się różnią (Ewa Nowak „Pajączek na rowerze”)
Wątki z prelekcji
Czy wyobrażasz sobie życie bez Internetu? W czym pomaga nam Internet? Jakie zagrożenia niesie Internet? Co to znaczy być świadomym użytkownikiem Internetu? Co to są media społecznościowe?
Pojęcia kluczowe
przyjaźń, uważność, wzajemna pomoc, imigracja
Powiązanie z podstawą programową
Podczas lekcji uczeń:
-
rozwija zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami;
-
wyraża własne sądy o postaciach i zdarzeniach;
-
odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.