Bez granic

Film aktorski

A. Asgari / Iran / 2014 / 102'
Gimnazjum i klasy 7-8 SP

Opis filmu

Trwa wojna. Główny bohater uciekając przed wojenną zawieruchą znajduje schronienie na opuszczonym wraku okrętu, blisko granicy punktu zerowego (granicy działań wojennych). Samotnie układa sobie życie – łowi ryby, handluje, oszczędza. Pragmatyzm życiowy zrealizowany przez 10. letniego chłopca. Pewnego dnia na statku pojawia się intruz, który bezceremonialnie burzy ład życia bohatera. Przybysz podzieli wrak na połowy, co zaznaczy grubą liną, widzialną granicą. Wkrótce na pokładzie pojawi się ktoś jeszcze...

Spotkanie na współczesnej arce – stojącej na mieliźnie, zniszczonej, dziurawej. Spotkanie niemożliwe – bohaterów dzieli prawie wszystko: wiek, płeć, język. Spotkanie w strefie przygranicznej, gdzie co jakiś czas fale wielkiej wojny uderzają w miejsce schronienia. Ale jednak – spotkanie.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Bez granic [Scenariusz]
Gimnazjum i klasy 7-8 SP
Gimnazjum i klasy 7-8 SP
Bez granic [Analiza]
Gimnazjum i klasy 7-8 SP
Gimnazjum i klasy 7-8 SP

Film w ramach cyklu

Nagrody

Fajr Film Festival – Najlepszy Film (nagroda specjalna)
Heartland Film Festival 2015 - Najlepszy debiut
Tokio International Film Festiwal – Najlepszy film
Sofia International Film Festival – nagroda Jury Młodzieżowego

Wątki z prelekcji

Granice międzyludzkie

Nakreślimy problematykę granic – czym są, co je wyznacza, czy możliwy jest świat bez granic? Porozmawiamy o granicach wyznaczanych przez język, kulturę, doświadczenie, płeć. Poruszymy problem wpływu wojny na życie pojedynczego człowieka. Zastanowimy się, czym są wartości uniwersalne. Poszukamy współczesnej Arki Noego.

Pojęcia kluczowe

różnice kulturowe, wojna, granice, wartości uniwersalne