Amator

tylko w kinie

reż. K. Kieślowski / Polska / 1979 / aktorski / 117'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Bohater „Amatora” dojrzewa, odkrywa swoje powołanie i musi zmierzyć się z problemami, które wynikają z jego wyborów. Akcja filmu rozgrywa się w latach 70., ale problemy, które porusza, są uniwersalne.

Filip Mosz, bohater filmu, szczęśliwy mąż i ojciec, pracuje jako zaopatrzeniowiec. Chcąc uwiecznić ważne momenty życia rodzinnego, kupuje kamerę. Wkrótce dostaje propozycję nakręcenia filmu z okazji jubileuszu zakładu, w którym pracuje. Przyglądanie się rzeczywistości okiem kamery zmienia Filipa, wyostrza jego spojrzenie na to, co dzieje się wokół. Sukcesy reżysera amatora stają się jednocześnie przyczyną konfliktów Filipa z rodziną, a jego praca wpływa na życie innych. Sytuacja zmusza go do refleksji nad odpowiedzialnością twórcy.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Amator [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Nagrody

Festiwal  Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1979 ‒ Złote Lwy za najlepszy film

Film jako kontekst

przy omawianiu tekstów literackich epoki romantyzmu przedstawiających konflikt bohater-otoczenie

Wątki z prelekcji

Kino i etyka

Co to jest kino moralnego niepokoju? Na czym polega etyka zawodowa filmowca? Jak należy pracować z bohaterem filmu dokumentalnego? Jak pielęgnować swoje pasje?

Pojęcia kluczowe

kino moralnego niepokoju, etyka zawodowa filmowca, bohater filmu dokumentalnego, pasje

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Kształcenie literackie i kulturowe:

  • kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
  • kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich;
  • budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka;
  • kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).