Opis filmu
„Ága”, jeden z najbardziej niezwykłych filmów Berlinale 2018, to pełna czułości oda do ginącego świata, powstała na przekór rzeczywistości, w której tylko dystans i emocjonalny chłód gwarantują przetrwanie.
Intymny, ale skrywający potężny ładunek emocji film jest opowieścią o losach Nanooka i Sedny, mieszkających samotnie w lodowej krainie gdzieś na północy Jakucji. Wieczorami, pod stertą futer, starzejąca się para opowiada sobie dawne mity, nieprzystające już do rzeczywistości, w której czyste niebo nad ich głowami przecinają samoloty, gdzie przetrzebiono zwierzęta. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági - córki, która przed laty opuściła rodziców i odeszła do miasta. Co między nimi zaszło? Czy istnieje szansa na pojednanie rodziny?
Materiały dydaktyczne
Film w ramach cyklu
Nagrody
Valladolid IFF 2018 - Najlepszy Nowy Reżyser
FF w Sarajewie 2018 - najlepszy film
Malatya IFF 2018 - Specjalna Nagroda Jury
MFF w Ljubljanie 2018 - Nagroda Publiczności
Golden Rose Bulgarian Feature FF 2018 - najlepszy film, reżyser, zdjęcia, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Krytyków
MFF w Kairze 2018 - najlepszy film
Chukotka International Arctic FF 2018 - najlepszy film, Specjalna Nagroda Jury
Film jako kontekst
przy omawianiu tekstów literackich, w których natura pełni różne role i funkcje, np. „Sonety krymskie” A. Mickiewicza, „Chłopi” Wł. St. Reymonta
Wątki z prelekcji
W jaki sposób współczesny dyskurs o ekologii wpłynął na współczesne kino? Jaką rolę może pełnić natura w narracji filmowej? Co to jest slow cinema? Co to jest psychizacja krajobrazu?
Pojęcia kluczowe
natura, ekologia, slow cinema, psychizacja krajobrazu
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI:
- kształcenie literackie i kulturowe;
- kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
- kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów;
- budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka;
- doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji;
- wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych