53 wojny

tylko w kinie

reż. E. Bukowska / Polska / 2018 / aktorski / 82'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Na świecie toczą się nieustannie wojny, o których informacje mamy dzięki pracy reporterów niewahających się narażać życie, by wiedza o świecie i jego konfliktach była nam dostępna. Jaką cenę płacą za tę pracę najbliżsi dziennikarzy ofiarnie relacjonujących wydarzenia wojenne?

Bohaterką filmu Ewy Bukowskiej, inspirowanego bardzo osobistą książką Grażyny Jagielskiej „Miłość z kamienia”, jest Anka, żona reportera wojennego. Kiedy Witek wyrusza na kolejną wojnę, życie kobiety przeradza się w narastający koszmar. Praca męża – nieustanna nieobecność, troska o jego życie całkowicie determinują życie Anki. Pogłębiająca się depresja, przeraźliwa samotność i bezradność bohaterki to koszt związku z wybitnym reporterem, pochłoniętym swoją, wciągającą jak narkotyk, pracą.

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
53 wojny [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Nagrody

Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 2018 ‒ Nagroda za rolę kobiecą (Magdalena Popławska)

Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 2018 ‒ Nagroda Jury Młodzieżowego

Nagroda „Perspektywa” im. Janusza „Kuby” Morgensterna 2018 ‒ Ewa Bukowska

Festiwal Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa 2018 ‒ „Złoty Szczeniak” za pierwszoplanową kreację aktorską kobiecą (Magdalena Popławska)

Film jako kontekst

przy omawianiu reportaży uwzględnionych w podstawie programowej; przy omawianiu tekstów literackich ukazujących konflikt wartości: rodzina a poczucie misji

Wątki z prelekcji

Depresja

Co to jest depresja? Jakie są sposoby radzenia sobie z chorobą? Jakie są zadania i role współczesnych dziennikarzy? Co to jest reportaż wojenny? Jak rozpoznać stres wojenny? Co to jest narracja subiektywna w filmie?

Pojęcia kluczowe

depresja, reporter wojenny, rodzina

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

Kształcenie literackie i kulturowe:

  • kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
  • kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich;
  • kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar).