53 wojny - NOWOŚĆ

Film aktorski

E. Bukowska / Polska / 2018 / 82'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Na świecie nieustannie toczą się wojny, o których informacje dostarczają nam reporterzy niewahający się narażać życie, by wiedza o świecie i jego konfliktach była nam dostępna. Jaką cenę płacą za tę pracę najbliżsi dziennikarzy ofiarnie relacjonujących wydarzenia wojenne?

Bohaterką filmu Ewy Bukowskiej, inspirowanego bardzo osobistą książką Grażyny Jagielskiej „Miłość z kamienia”, jest Anka, żona reportera wojennego. Kiedy Witek wyrusza na kolejną wojnę, życie kobiety przeradza się w narastający koszmar. Praca męża – jego nieobecność, troska o jego życie całkowicie determinują życie Anki. Pogłębiająca się depresja, przeraźliwa samotność i bezradność bohaterki to koszt związku z wybitnym reporterem pochłoniętym swoją wciągającą jak narkotyk pracą.

Film w ramach cyklu

Nagrody

2018 Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda za rolę kobiecą -Magdalena Popławska

2018 Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film")-Nagroda Jury Młodzieżowego

2018 Nagroda "Perspektywa" im. Janusza "Kuby" Morgensterna- Ewa Bukowska

2018 Wrocław (Festiwal Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa)-"Złoty Szczeniak" za pierwszoplanową kreację aktorską kobiecą- Magdalena Popławska

Film jako kontekst

Społeczne znaczenie zawodu dziennikarza/reportera, konflikt wartości – rodzina vs poczucie misji

Wątki z prelekcji

Depresja

Depresja, sposoby radzenia sobie z chorobą (pisanie jako forma terapii). Zadania i rola dziennikarstwa, mediów; reportaż wojenny (Wojciech Jagielski, Grażyna Jagielska i ich książki) ,stres wojenny; subiektywizm obrazu świata w filmie.

Pojęcia kluczowe

depresja, reporter wojenny, rodzina

Powiązanie z podstawą programową

II. Kształcenie literackie i kulturowe.

8.Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.

9.Kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich.

11.Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar).