Opis filmu
Na świecie toczą się nieustannie wojny, o których informacje mamy dzięki pracy reporterów niewahających się narażać życie, by wiedza o świecie i jego konfliktach była nam dostępna. Jaką cenę płacą za tę pracę najbliżsi dziennikarzy ofiarnie relacjonujących wydarzenia wojenne?
Bohaterką filmu Ewy Bukowskiej, inspirowanego bardzo osobistą książką Grażyny Jagielskiej „Miłość z kamienia”, jest Anka, żona reportera wojennego. Kiedy Witek wyrusza na kolejną wojnę, życie kobiety przeradza się w narastający koszmar. Praca męża – nieustanna nieobecność, troska o jego życie całkowicie determinują życie Anki. Pogłębiająca się depresja, przeraźliwa samotność i bezradność bohaterki to koszt związku z wybitnym reporterem, pochłoniętym swoją, wciągającą jak narkotyk, pracą.
Materiały dydaktyczne
Nagrody
Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 2018 ‒ Nagroda za rolę kobiecą (Magdalena Popławska)
Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” 2018 ‒ Nagroda Jury Młodzieżowego
Nagroda „Perspektywa” im. Janusza „Kuby” Morgensterna 2018 ‒ Ewa Bukowska
Festiwal Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa 2018 ‒ „Złoty Szczeniak” za pierwszoplanową kreację aktorską kobiecą (Magdalena Popławska)
Film jako kontekst
przy omawianiu reportaży uwzględnionych w podstawie programowej; przy omawianiu tekstów literackich ukazujących konflikt wartości: rodzina a poczucie misji
Wątki z prelekcji
Co to jest depresja? Jakie są sposoby radzenia sobie z chorobą? Jakie są zadania i role współczesnych dziennikarzy? Co to jest reportaż wojenny? Jak rozpoznać stres wojenny? Co to jest narracja subiektywna w filmie?
Pojęcia kluczowe
depresja, reporter wojenny, rodzina
Powiązanie z podstawą programową
JĘZYK POLSKI
Kształcenie literackie i kulturowe:
- kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym;
- kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich;
- kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar).