Co robimy w ukryciu + Świteź + Świtezianka

tylko w kinie

J. Clement, T. Waititi ("Co robimy w ukryciu"), K. Polak ("Świteź"), J. Bui Ngoc, M. Bui Ngoc ("Świtezianka") / Nowa Zelandia, USA ("Co robimy w ukryciu"), Polska ("Świteź"), Polska ("Świtezianka") / 2014 ("Co robimy w ukryciu"), 2010 ("Świteź"), 2018 ("Świtezianka") / aktorski, animowany / łączny czas: 126'
Szkoła ponadpodstawowa

Opis filmu

Komizm i groteska w pierwszym z filmów jest swobodną polemiką z romantycznym wyobrażeniem wampirów. Zestaw nawiązuje również do klasyki polskiego romantyzmu (ballady Adama Mickiewicza: „Świteź”, „Świtezianka”) gdzie, dzięki zastosowanej formie (film animowany) pokazuje uniwersalność tekstów wieszcza.

Dzień powszedni wampirów – grupy kilkusetletnich przyjaciół, którzy zgadzają się na występ w filmowym reportażu, odsłaniając swoje codzienne, banalne kłopoty. Nowozelandzkie dzieło, nawiązując do obecnego od lat w popkulturze niesłabnącego zainteresowania motywami wampirycznymi, jest jednak nie tylko zabawą, grą z kulturowym toposem, ale niebanalną komedią „o trudnej sztuce pielęgnowania męskiej przyjaźni”.

Filmowe ballady są zaś przykładem twórczych adaptacji tekstów romantycznych. Udowadniają, że zarówno animacja, będąca udaną syntezą kilku kodów, jak i krótki metraż z udziałem młodych aktorów wcielających się w literackie postacie, mogą pobudzić wyobraźnię widza, zainspirować go, by w nowy sposób spojrzał na znane utwory literackie i na nowo je odczytał.

Zestaw filmów: 

"Co robimy w ukryciu" reż. J. Clement, T. Waititi / Nowa Zelandia, USA 2014 / 86’

"Świteź " reż. K. Polak / Dania, Francja, Kanada, Polska, Szwajcaria 2010 / 21’

"Świtezianka" reż. J. M. Bui Ngoc / Polska 2018 / 19'

Materiały dydaktyczne

Nazwa
Poziom nauczania
Świteź Świtezianka [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa
Co robimy w ukryciu [Scenariusz]
Szkoła ponadpodstawowa
Szkoła ponadpodstawowa

Film w ramach cyklu

Nagrody

„Co robimy w ukryciu”:

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto 2014 – Nagroda publiczności

Warszawski Festiwal Filmowy 2014 ‒ Nagroda Publiczności

„Świteź”

Krakowski Festiwal Filmowy 2011 – Srebrny Lajkonik dla najlepszego filmu animowanego

 

Film jako kontekst

na zajęciach poświęconych romantycznej moralistyce, fantastyce oraz poetyce grozy i niesamowitości, w kontekście obecności motywów mistycznych, metafizycznych i wampirycznych w literaturze (np. „Dziady” cz. III, ballady A. Mickiewicza), w nawiązaniu do lektury „Króla Olch” J. W. Goethego, „Opowieści niesamowitych” E. A. Poe i malarstwa początku XIX wieku

Wątki z prelekcji

Wariacje na tematy romantyczne

Jakie są najsłynniejsze motywy romantyczne obecne w literaturze i sztuce epoki? Z czego wynika żywotność i popularność tematów romantycznych we współczesnej kulturze? W jakich poetykach, konwencjach i stylistykach zrealizowane są filmy zebrane w zestawie?

Pojęcia kluczowe

fantastyka, moralistyka, wampiryzm, adaptacja, poetyka grozy i niesamowitości, horror

Powiązanie z podstawą programową

JĘZYK POLSKI

  • integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
  • rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
  • rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
  • kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru dzieł literackich, ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych